Autorzy: Bożena Kukla, Beata Dąbrowska

— — — — — — — — — — — — — —

Klasa 4B wraz z opiekunami panią Bożeną Kuklą i panią Beatą Dąbrowską włączyła się aktywnie w realizację międzynarodowego projektu edukacyjnego „Emocja”.

W ramach tego projektu realizujemy innowację pedagogiczną pt. „EkoEmocje”, której założeniem jest uwrażliwienie uczniów na drugiego człowieka oraz kształtowanie postaw proekologicznych – poprzez aktywną działalność edukacyjną.

We wrześniu podczas kreatywnych zajęć z nauczycielami – opiekunami w ramach pierwszego modułu „Kreatywność”, uczniowie wykonali ozdoby, ilustracje oraz przestrzenne drzewo. W październiku gromadzili dary jesieni, a następnie założyli w sali kącik przyrody – miejsce niezwykle kolorowe, pełne skarbów: żołędzi, kasztanów, orzechów, przepięknych różnych odmian dyni, owoców, warzyw, przetworów i suszonych liści. Na placu szkolnym, tuż za oknami sali, uczniowie z pomocą pań nauczycielek posadzili drzewka z Emocją. Była to świetna okazja do integracji zespołu klasowego oraz bezpośredniego obcowania z przyrodą. Drzewka zasponsorowali rodzice uczniów klasy – bardzo dziękujemy. Uczniowie stworzyli także w sali zieloną przestrzeń – przynieśli rośliny doniczkowe, którymi opiekuje się cały zespół klasowy.

Listopad i grudzień to miesiące przeznaczone na realizacje zadań z modułu drugiego pt. „Wyobraźnia”. W ramach dodatkowych zajęć dzieci wzbogaciły istniejący kącik przyrody oraz dbały o jego estetykę. Stworzyły postacie i zwierzęta z kasztanów, żołędzi oraz plasteliny. W okresie przedświątecznym wykonali ekologiczne ozdoby świąteczne, którymi udekorowali salę.

Styczeń i luty to czas na realizację wybranych zadań z trzeciego modułu, którego tytuł to „Moc Słów”. W styczniu za oknami naszej sali pojawił się drewniany karmnik, który wykonał uczeń naszej klasy, a zamocować pomógł mu jego tata – bardzo dziękujemy. Założenie karmnika motywowało uczniów do systematycznego dokarmiania ptaków. Kolejnym zadaniem, jaki wykonali wszyscy uczniowie z klasy 4b, był to prezent, upominek dla babć i dziadków. Była to notatka wizualna, na której mogli pochwalić się, co najlepszego na świecie z dań kulinarnych robi ich babcia i dziadek oraz co lubią razem robić. Było też miejsce na przyklejenie wspólnego zdjęcia.

Do zrealizowania w drugim półroczu pozostały klasie dwa moduły czwarty i piąty -„Kraina empatii” oraz „Kraina odwagi”.

W ramach przedstawionych modułów podejmowane działania uczą wartości takich jak empatia, wyrozumiałość, wrażliwość, szacunek dla drugiego człowieka. Rozbudzają w uczniach wiarę w siebie i własne możliwości oraz kształtują postawy i nawyki korzystne dla środowiska naturalnego. Uczniowie poznają rzeczywistość przyrodniczą poprzez obserwowanie, eksperymentowanie, odkrywanie i przeżywanie.