









Rok szkolny 2023/2024
Nasza szkoła w roku szkolnym 2023/2024 kontynuuje realizację programu edukacyjno – technologicznego „Laboratoria Przyszłości” (#Laboratoria Przyszłości), które są inicjatywą edukacyjną realizowaną przez Ministerstwo Edukacji i Nauki we współpracy z Centrum GovTech w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.
Dzięki Laboratoriom Przyszłości w roku szkolnym 2023/2024 zwiększyła się liczba uczniów korzystających z nowoczesnego sprzętu: komputer All in One, drukarka Banach 3D, gogle ClassVR, klocki LEGO Education SPIKE Essential, roboty Abilix Krypton 6, sprzęt audio – wideo: cyfrowy aparat fotograficzny, gimbal, sprzęt oświetleniowy, mikrofon oraz wyposażenie sali 116.
We wrześniu i w październiku 2023 r. przeprowadziliśmy 38 godz. w pionie klas młodszych, oraz 22 godz. w klasach 4-6 zajęć kształtujących kreatywność z wykorzystaniem klocków LEGO Education SPIKE. Uczniowie, korzystając z aplikacji internetowej https://spike.legoeducation.com/ w modułach: Wielkie przygody, Niesamowity park rozrywki, Szczęśliwy podróżnik, Szalony festiwal sportowy, Dziwne modele oraz pracując według pomysłów własnych, wykazywali się niezwykłą pomysłowością i kreatywnością oraz bardzo dobrą współpracą w grupie i organizacją stanowisk pracy. Kreatywność i pomysłowość wykonania projektów zachwyciła uczniów i nauczycieli.













We wrześniu i w październiku 2023 r. przeprowadziliśmy 16 godz. w pionie klas młodszych, 6 godz. w klasach 4-6 oraz 6 godz. w klasach 7 w ramach zajęć kształtujących kreatywność i informatyki.
Uczniowie poznali obsługę środowiska projektowania przestrzennego w aplikacji TinkerCAD i zaprojektowali własne model 3D. Zastosowali w praktyce druk 3D, a także zwrócili uwagę, jak tworzyć projekty, aby wydruki były prawidłowe. Przygotowali swoje modele do wydrukowania w drukarce Banach 3D (zapisując projekty w programie UltiMaker Cura, zmieniając rozszerzenie .STL na rozszerzenie .GCODE oraz zapoznali się z czasem wydruku). Najciekawsze z nich będą wydrukowane z wykorzystaniem drukarki Banach 3D.








Ponadto przeprowadziliśmy 19 godz. w klasach 4-6 w ramach zajęć kształtujących kreatywność. Wykorzystaliśmy Painta 3D do tworzenia przestrzennych obiektów i rysunków. Prace oglądaliśmy w przeglądarce 3D oraz za pomocą okularów ClassVR. Efekty projektów uczniów wykonane w Paint 3D były niesamowite. Zwrócono uwagę na różnice prac w wyglądzie obiektów w przeglądarce 3D i w wirtualnej rzeczywistości.
Uczniowie zgłębili również wirtualny świat za pośrednictwem okularów VR. Wykorzystaliśmy modele interaktywne 3D, dzięki którym przenieśli się w miejsca takie jak: Wirus Corona 3D, Interaktywne serce człowieka, Interaktywna Ziemia, Wulkan oraz ze światowych interaktywnych prezentacji: „Jaś fasola”, „Zabić drozda”, „Romeo i Julia”, jak również prezentacji VR: „Londyn nocą”, „Doświadczenie z rekinem”, itd.








W październiku cyfrowy aparat fotograficzny został wykorzystany do udokumentowania „XIX Kampanii Białych Serc” oraz „Ślubowania uczniów klas pierwszych”. Zdjęcia zostały zamieszczone na stronie internetowej szkoły.


W październiku samorząd szkolny wykorzystał sprzęt audio – wideo: cyfrowy aparat fotograficzny, gimbal, sprzęt oświetleniowy, mikrofon do przygotowania zdjęć reprezentantów samorządu szkolnego, które zostały zamieszczone w gablocie szkolnej oraz na stronie internetowej szkoły.












W październiku Rada Pedagogiczna wzięła udział w szkoleniu z Laboratoriów Przyszłości (#LaboratoriaPrzyszłości) przeprowadzonym przez firmę Stimulus. Tematem głównym szkolenia były klocki LEGO Education SPIKE, obsługa okularów ClassVR, drukarki 3D i aplikacji Abilix Krypton. Nauczyciele bawili się świetnie, korzystając z nowoczesnego sprzętu pozyskanego dzięki Laboratorium Przyszłości (#LaboratoriaPrzyszłości). Poznane technologie pozwolą nauczycielom wprowadzić każdy przedmiot na nowe, nieznane dotąd tory wiedzy i poznania.




































Albert Einstein #LaboratoriaPrzyszłości
W październiku na lekcjach fizyki w ramach projektu #Laboratoria Przyszłości odbyły sią zajęcia dla klas 7. Celem projektu było poznanie życiorysu i osiągnięć uczonego Alberta Einsteina. Pierwszym etapem było wydrukowanie popiersia znanego fizyka na drukarce 3D oraz przedstawienie przez uczniów prezentacji z najważniejszymi wydarzeniami z jego życia. Następnie uczniowie narysowali portrety Alberta Einsteina. Uczniowie klas 7 wkroczyli w przyszłość technologii z wielkim zainteresowaniem i zaangażowaniem.
autor: Elżbieta Woźniak








Język polski
W październiku uczniowie klasy 7b mieli okazję wziąć udział w nietypowej lekcji z wykorzystaniem najnowszych technologii, do których należą okulary VR, pozyskane przez szkołę w ramach rządowego programu “Laboratoria Przyszłości” (#LaboratoriaPrzyszłości). Okazją do pracy z tymi nowoczesnymi goglami była powieść historyczna Henryka Sienkiewicza pt. “Quo vadis”, a konkretnie temat: Obraz starożytnego Rzymu na kartach powieści Sienkiewicza. Po przypomnieniu zasad posługiwania się “viarami”, przyszedł czas na zabawę z nimi. Uczniowie wkroczyli w świat Imperium Rzymskiego, mieli możliwość zwiedzenia Koloseum, a przede wszystkim domów bogatych patrycjuszy rzymskich. Okulary VR zdecydowanie ułatwiły zrozumienie różnic między warunkami życia pogan a chrześcijan. Z pewnością nie była to ostatnia zabawa z goglami VR. Lekcja pokazała młodzieży, że nowoczesne technologie służą nie tylko rozrywce, ale także mogą uczyć i trenować różnorakie umiejętności.








Rok szkolny 2022/2023
Nasza szkoła w roku szkolnym 2022/2023 przystąpiła do programu edukacyjno – technologicznego „Laboratoria Przyszłości”, którego celem jest budowanie kompetencji kreatywnych i technicznych wśród uczniów. W ramach Programu nasza placówka otrzymała od państwa wsparcie finansowe w kwocie 119 100 zł na zakup wyposażenia technicznego. Laboratoria Przyszłości to inicjatywa edukacyjna realizowana przez Ministerstwo Edukacji i Nauki we współpracy z Centrum GovTech w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.
Dzięki Laboratoriom Przyszłości 1 września 2022 roku do naszej szkoły trafił nowoczesny sprzęt: komputer all in one, drukarka Banach 3D, gogle ClassVR, klocki LEGO Education SPIKE Essential, roboty Abilix Krypton 6, mikrokontrolery, sprzęt fotograficzny oraz wyposażenie sali 116.
Laboratoria Przyszłości (#LaboratoriaPrzyszłości i #LaboratoriaPrzyszlosci) to nowoczesny sprzęt, który uatrakcyjnił w naszej szkole zajęcia lekcyjne, zajęcia kształtujące kreatywność, koła zainteresowań, Dni Otwarte Szkoły. Przysłużył się do stworzenia filmu promującego szkołę i pozwolił na profesjonalne dokumentowanie wydarzeń szkolnych. Program daje nieograniczone możliwości praktycznej nauki przedmiotów STEAM (Nauki, Technologii, Inżynierii, Sztuki i Matematyki) przez zabawę, udoskonalenie zdolności do wykorzystywania i posługiwania się narzędziami i urządzeniami technicznymi, testowanie i dzielenie się swoimi przedsięwzięciami z grupą, rozwinięcie kompetencji matematycznych, informatycznych oraz społecznych.
We wrześniu 2022 r. przeprowadziliśmy 10 godz. w klasach czwartych i 17 godz. w pionie klas młodszych 1-3 z wykorzystaniem klocków LEGO Education SPIKE Essential. Klocki LEGO Education SPIKE Essential to narzędzia-zabawki przyspieszające rozwój dzieci i młodzieży w nauczaniu przedmiotów ścisłych – mechaniki, technologii, inżynierii oraz nauk przyrodniczych (STEM). Dzieci uczą się kreatywności, pracy zespołowej, rozwiązują problemy, rozwijają umiejętności manualne, trenują zdobytą wiedzę w praktyce. System LEGO Education SPIKE skupia się na prostszych modelach i jest przeznaczony dla młodszych uczniów.
Uczniom korzystającym z aplikacji internetowej www.LEGO Education SPIKE Essential oraz z modułów Wielkie przygody, Niesamowity park rozrywki, Szczęśliwy podróżnik, Szalony Festiwal sportowy, Dziwne modele udało się zbudować i zakodować: Rejs statkiem, Arktyczną jazdę, Samochód jaskiniowy, Alarm zwierząt, Podwójną misję, Domek na drzewie, Huśtawkę idealną, Klasyczną karuzelę.








W październiku 2022 r. przeprowadziliśmy 8 godz. w klasach czwartych i 15 godz. w pionie klas młodszych 1-3 z wykorzystaniem klocków LEGO Education SPIKE Essential. Uczniom z aplikacji internetowej oraz modułów Szczęśliwy podróżnik i Szalony festiwal sportowy, udało się zbudować i zakodować: Taksówkę, Duży autobus, Kolejkę linową, Minigolf, Kręgle, Niezwykły labirynt, itd.
Uczniowie poszerzyli wiedzę z zakresu programowania oraz umiejętność współpracy w grupie. Znacznej poprawie uległa kreatywność oraz umiejętności manualne. Wykorzystano do zajęć zasoby sprzętowe pracowni komputerowej nr 4.















W listopadzie 2022 r. przeprowadziliśmy 12 godz. w klasach czwartych i 25 godz. w pionie klas młodszych z wykorzystaniem klocków LEGO Education SPIKE Essential oraz okularów wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości ClassVR.
Korzystając z aplikacji internetowej, modułu Dziwne modele i pomysłów własnych, uczniom udało się zbudować i zakodować: Plac zabaw przyszłości, Maszynę na dzień dobry, Mechanicznego śmieciopotwora. Uczniowie, realizując własne projekty wykazali się niezwykłą pomysłowością.
Okulary ClassVR w pełni zaangażowały uczniów w kreatywne i ekscytujące nauczanie. Prezentacja ClassVR pokazała uczniom, jak wirtualna rzeczywistość może przenieść ich w inne miejsce i inny czas. Podróżowali po całym świecie. Mogli znaleźć się pod powierzchnią morza i być gośćmi planety Mars.
















W grudniu 2022 r. przeprowadziliśmy 9 godz. w klasach czwartych. Wykorzystaliśmy Painta 3D do tworzenia przestrzennych obiektów i rysunków. Prace oglądaliśmy w przeglądarce 3D oraz za pomocą okularów ClassVR. Efekty prac uczniów były niesamowite. Zwrócono uwagę na różnice prac w wyglądzie obiektów 3D i w wirtualnej rzeczywistości
Uczniowie zgłębili wirtualny świat za pośrednictwem okularów VR, dzięki którym przenieśli się w miejsca takie jak: wnętrze żyły, wulkan, powierzchnia Marsa czy starożytny świat zamieszkały przez dinozaury.


















W styczniu 2023 r. przeprowadziliśmy 9 godz. lekcyjnych w różnych klasach.
Uczniowie zapoznali się z zestawem klocków Abilix Krypton 6, który składa się z 1154 klocków. Zabawa klockami Abilix rozwijała u uczniów kreatywność i logiczne myślenie, uczyła współpracy w grupie oraz dała możliwość nauki programowania w języku Scratch. Uczniowie zapoznali się z aplikacją Ablilx Krypton 6 zainstalowaną na tabletach z systemem Android. Każdy z robotów łączy się z aplikacją za pośrednictwem wbudowanego modułu Wi-Fi. Wykorzystaliśmy gogle ClassVR: do odczytywanie kodów QR i powtórzenia wiadomości dotyczących pola powierzchni i objętości graniastosłupów. Sprawdziliśmy wiedzę uczniów w aplikacji Forms. Zajęcia były wykorzystane do przygotowania filmu promującego szkołę, który zaprezentowany został na stronie internetowej szkoły i na Facebooku.








W lutym 2023 r. przeprowadziliśmy 21 godz. lekcyjnych w różnych klasach.
Uczniowie pracując w grupach i korzystając z aplikacji Abilix Krypton 6 zainstalowanej na tabletach z systemem Android wykonali z klocków zaawansowane projekty maszyn, robotów itp., które następnie zostały zaprogramowane do wykonywania konkretnych czynności jak jeżdżenie, poruszanie kończynami itp. Programy zostały wgrane w programowalny mózg z procesorem, który błyskawicznie przetwarzał wszystkie polecenia i przekazywał je do silników, czujników i innych elementów zestawu, aby ożywić robota.
Uczniowie ćwiczyli zdolność do autorefleksji, skutecznego zarządzania czasem i informacjami, konstruktywnej pracy z innymi osobami, zachowania ostrożności, przestrzegania zasad BHP oraz zarządzania własnym uczeniem się. Uczniowie las 7 i 8 wykorzystali Paint 3D do tworzenie przestrzennych obiektów i przeniesienia ich do wirtualnego świata za pomocą ClassVR. Wykorzystali gogle do odczytywania kodów QR i zmiany sieci.
Reprezentanci klas ósmych wzięli udział w Dniu Otwartym Szkoły, gdzie zaprezentowali sprzęt zakupiony z #Laboratorium Przyszłości. Pokazali praktyczne wykorzystanie gogli ClassVR, które przeniosły przedszkolaki w inny wymiar rzeczywistości. Zaprezentowali roboty Abilix zbudowane i zaprogramowane przez uczniów klas czwartych w ramach zajęć z #Laboratoriów przyszłości. Zaprezentowali drukarkę 3D oraz gotowe wydruki z drukarki 3D. W nowoczesnej pracowni komputerowej zaprezentowaliśmy modele zbudowane i zaprogramowane z klocków Lego Education SPIKE. Zdjęcia z Dnia otwartego i prezentacji urządzeń z #LaboratoriaPrzyszłości zostały zamieszczone na stronie szkoły sp29.czest.pl i Facebooku.
Większość klas została przeszkolona z obsługi okularów VR. Zorganizowano również szkolenie dla nauczycieli z obsługi i możliwości wykorzystania okularów VR na zajęciach.







W marcu 2023 r. przeprowadziliśmy 9 godz. lekcyjnych w klasach czwartych i 2 godz. w pionie klas młodszych.
Uczniowie korzystając z aplikacji internetowej Lego Education SPIKE i własnych pomysłów zbudowali i zaprogramowali własne projekty wykazując się niezwykłą pomysłowością i kreatywnością. Wykazali się bardzo dobrą współpracą w grupie i organizacją stanowisk pracy. W pionie klas młodszych wykorzystaliśmy Painta 3D do tworzenia przestrzennych obiektów i zaprezentowania ich w wirtualnym świecie. Kreatywność i pomysłowość wykonania zachwyciła uczniów i nauczycieli.


















W kwietniu 2023 r. przeprowadziliśmy 12 godz. lekcyjnych w klasach czwartych i 2 godz. w pionie klas młodszych
Uczniowie zaprojektowali swoje prace w Paint 3D; mogliśmy je obejrzeć w wirtualnej rzeczywistości za pomocą okularów VR.
Uczniowie zapoznali się z obsługą drukarki 3D, która służy do wytwarzania trójwymiarowych, fizycznych obiektów na podstawie opracowanego komputerowego modelu. Wydrukowaliśmy pierwsze wydruki 3D, korzystając z gotowych modeli.





W maju 2023 r. przeprowadziliśmy 6 godz. lekcyjnych w klasach czwartych i 3 godz. w klasach 6-8
Uczniowie poznali obsługę środowiska projektowania przestrzennego TinkerCAD.
Każdy uczeń wykonał własny model 3D w aplikacji TinkerCAD. Najciekawsze z nich zostały wydrukowane na drukarce 3D. Uczniowie poznali w praktyce druk 3D, a także zwrócili uwagę na to, jak tworzyć projekty, aby wydruki były prawidłowe. Wykorzystaliśmy TinkerCAD do tworzenia komiksów, a gogle ClassVR do podróży w kosmosie.
W klasach starszych uczniowie tworzyli skrypty do wykonanych przez siebie modeli z klocków Abilix w aplikacjach Flow Chart oraz Scratch.





W czerwcu 2023 r. przeprowadziliśmy 9 godz. lekcyjnych w klasach czwartych i 5 godz. w klasach ósmych.
Uczniowie stworzyli komiks w przestrzeni 3D. Najciekawsze prace zostały wydrukowane. Umożliwienie uczniom zaprojektowania modeli 3D, a następnie ich wydrukowania zachęca ich do podejmowania wysiłku oraz stymuluje kreatywne i logiczne myślenie.


