Autor: Agnieszka Kula

— — — — — — — — — — — — — —

Jak zachęcić młodego człowieka do przedmiotów przyrodniczych? Odpowiedź jest trudna i prosta jednocześnie, pozwolić mu dotykać, kroić, sadzić, malować, podglądać, smakować, wąchać, obserwować (…). Kółko skierowane było do czwartaków, zaczynających swoją przygodę z przyrodą. Uczniowie klasy 4a zdominowali zajęcia, systematycznie i chętnie w nich uczestniczyli.

A działo się działo …

Sprawdzaliśmy:

  1. Jak napompować balon przy użyciu drożdży, wody i cukru?
  2. Jaka magia kolorów jest w wywarze z czerwonej kapusty?
  3. Czy można malować sodą oczyszczoną i kwaskiem cytrynowym?
  4. Jak działa klatka piersiowa, wykonaliśmy jej model?
  5. Czy papierosy mają substancje smoliste?

Czym jeszcze się zajmowaliśmy?

  • Poznawaliśmy kształty narządów
  • Graliśmy w quize,
  • Wykrywaliśmy cukry, tłuszcze oraz witaminę C i A w różnych produktach,
  • Robiliśmy swoje wymarzone akwarium,
  • Uczyliśmy się udzielać pierwszej pomocy oraz bandażowania,
  • Poznawaliśmy życie dżdżownicy, a następnie zrobiliśmy ją ze skarpetki,
  • Wycinaliśmy renifery, ucząc się o nich małe co nieco, przy okazji robienia autorskich toreb prezentowych,
  • Turlaliśmy kotka lub pieska, w zależności od upodobań,
  • Poznawaliśmy „mądrość” sowy,
  • Robiliśmy doświadczalnie mapę smaków na języku,
  • Sprawdzaliśmy ile jest cukru w ulubionych przekąskach,
  • Uczyliśmy się używać mikroskopu, oglądając gotowe preparaty,
  • Na wiosnę wysiewaliśmy rzeżuchę, pietruszkę, oregano i bazylię,
  • Obchodziliśmy Dzień Osób z Zespołem Downa, symbolicznie przygotowaliśmy na drzwi plakat
  • Oglądaliśmy różne owady, modele przyniesione przez ucznia,
  • Przygotowywaliśmy obchody Dnia bez Papierosa wykonując przypinki z hasłem „Nie, dziękuję nie palę” oraz tematyczną gazetkę z karykaturą palacza,
  • Obchodziliśmy Dzień Ziemi, efektem naszej pracy była gazetka propagująca dbałość o planetę,