Autor: Agnieszka Kula
— — — — — — — — — — — — — —
Jak zachęcić młodego człowieka do przedmiotów przyrodniczych? Odpowiedź jest trudna i prosta jednocześnie, pozwolić mu dotykać, kroić, sadzić, malować, podglądać, smakować, wąchać, obserwować (…). Kółko skierowane było do czwartaków, zaczynających swoją przygodę z przyrodą. Uczniowie klasy 4a zdominowali zajęcia, systematycznie i chętnie w nich uczestniczyli.
A działo się działo …
Sprawdzaliśmy:
- Jak napompować balon przy użyciu drożdży, wody i cukru?
- Jaka magia kolorów jest w wywarze z czerwonej kapusty?
- Czy można malować sodą oczyszczoną i kwaskiem cytrynowym?
- Jak działa klatka piersiowa, wykonaliśmy jej model?
- Czy papierosy mają substancje smoliste?
Czym jeszcze się zajmowaliśmy?
- Poznawaliśmy kształty narządów
- Graliśmy w quize,
- Wykrywaliśmy cukry, tłuszcze oraz witaminę C i A w różnych produktach,
- Robiliśmy swoje wymarzone akwarium,
- Uczyliśmy się udzielać pierwszej pomocy oraz bandażowania,
- Poznawaliśmy życie dżdżownicy, a następnie zrobiliśmy ją ze skarpetki,
- Wycinaliśmy renifery, ucząc się o nich małe co nieco, przy okazji robienia autorskich toreb prezentowych,
- Turlaliśmy kotka lub pieska, w zależności od upodobań,
- Poznawaliśmy „mądrość” sowy,
- Robiliśmy doświadczalnie mapę smaków na języku,
- Sprawdzaliśmy ile jest cukru w ulubionych przekąskach,
- Uczyliśmy się używać mikroskopu, oglądając gotowe preparaty,
- Na wiosnę wysiewaliśmy rzeżuchę, pietruszkę, oregano i bazylię,
- Obchodziliśmy Dzień Osób z Zespołem Downa, symbolicznie przygotowaliśmy na drzwi plakat
- Oglądaliśmy różne owady, modele przyniesione przez ucznia,
- Przygotowywaliśmy obchody Dnia bez Papierosa wykonując przypinki z hasłem „Nie, dziękuję nie palę” oraz tematyczną gazetkę z karykaturą palacza,
- Obchodziliśmy Dzień Ziemi, efektem naszej pracy była gazetka propagująca dbałość o planetę,