171030 krakow

W piątek 20 października klasa V C pojechała na wycieczkę do Krakowa i Wieliczki. Program był bardzo urozmaicony. Zaczęliśmy od zwiedzania interaktywnego centrum „HistoryLand”, które umożliwiło nam poznanie historii naszego kraju za pomocą makiet zbudowanych z ponad miliona klocków LEGO®. Po wkroczeniu do środka krakowskiego centrum, ukazała się prasłowiańska osada w Biskupinie i Drzwi Gnieźnieńskie, których tajemnice poznaliśmy dzięki mappingowi. Za moment  przenieśliśmy się w samo serce bitwy pod Grunwaldem – budowla z klocków zajmuje około 200 metrów kwadratowych. Przechodziliśmy przez sam środek tego starcia, po obu stronach mając kilkadziesiąt tysięcy koników i ludzików symbolizujących siły polsko-litewskie i krzyżackie. Nagle makieta na naszych oczach ożywiła się dzięki specjalnym animacjom i audiowizualnemu spektaklowi wyświetlanemu na ekranach. Po zwycięstwie nad Zakonem Krzyżackim przenieśliśmy się w zupełnie inne miejsce, by obserwować starcie polskich i szwedzkich galeonów w bitwie pod Oliwą. Stanęliśmy za sterem okrętu wojennego, który brał udział w tej bitwie i poczuliśmy na twarzy morską bryzę. Następnie pojawiła się przed nami makieta Jasnej Góry. W tym miejscu zaskoczyła nas dodatkowa atrakcja – każdy miał możliwość obejrzenia klasztoru z lotu ptaka za pomocą gogli VR. Na wystawie widzieliśmy jeszcze między innymi obronę Westerplatte, bitwę o Monte Cassino czy Stocznię Gdańską. Nie zabrakło również lokalnych akcentów – makiety Katedry Wawelskiej, Sukiennic, Wieży Ratuszowej i Kościoła Mariackiego. „HistoryLand” to wspaniały pomysł przeniesienia nas do różnych okresów historycznych.

Po tej ekscytującej historycznej przygodzie pojechaliśmy do Kopalni Soli w Wieliczce. Tam odbyliśmy magiczną podróż labiryntem solnych korytarzy.  Poznaliśmy unikalne pejzaże niezwykłych komór, odkryliśmy tradycję i historię wielickiej kopalni.

Po południu wróciliśmy do centrum Krakowa, gdzie w podziemiach rynku mogliśmy zwiedzać kolejne wystawy. W muzeum historycznym znajdowała się zarówno stała, jak i czasowa ekspozycja. Stała ekspozycja, zatytułowana „Śladem europejskiej tożsamości Krakowa” – to podróż w czasie, multimedialne widowisko, w którym mogliśmy poczuć atmosferę panującą na średniowiecznym rynku. Turystom  towarzyszyły  odgłosy gwaru targu. Wykorzystano liczne nowoczesne techniki multimedialne, np. urządzenia holograficzne do prezentacji rekonstrukcji budynków, mające stworzyć w muzeum atmosferę pozwalającą wczuć się w Kraków sprzed siedmiuset lat. Poza zwykłymi eksponatami na wyróżnienie zasługuje ekran z pary wodnej, na którym przedstawiono atmosferę tamtych czasów.

Wychowawca klasy – pani Bożena Kukla oraz Ewa Konieczna zadbały, by wycieczka do Krakowa i Wieliczki była niezwykłym i poruszającym spacerem po lekcji historii.