Autor: Katarzyna Głębiewska
Nauczyciele języka polskiego serdecznie zapraszają wszystkich uczniów klas IV-VIII do udziału w szkolnym konkursie kaligraficznym.
Konkurs adresowany jest do uczniów naszej szkoły w dwóch kategoriach wiekowych:
- klasy IV-VI,
- klasy VII-VIII.
Jego istotą i przesłaniem jest wspieranie rozwoju umiejętności pięknego pisania. Chcemy, by nasz konkurs stał się przygodą z kaligrafią, doskonałą zabawą z piórem w ręce. Macie szansę przekonać się o wyższości odręcznego pisania nad komputerowym. Poniżej przedstawiamy regulamin!
REGULAMIN
Cele:
- rozpowszechnienie sztuki kaligrafii wśród dzieci i młodzieży,
- rozwijanie umiejętności pięknego pisania,
- doskonalenie umiejętności kształtnego, estetycznego pisma,
- uwrażliwienie na piękno pisma odręcznego,
- rozwijanie zainteresowań i talentów uczniów,
- ćwiczenie cierpliwości u uczniów,
- rozwijanie wrażliwości na piękno języka ojczystego.
Zadaniem uczniów jest napisanie tekstu dowolnym narzędziem (piórem wiecznym, długopisem, stalówką w obsadce) na papierze formatu A4. Teksty mogą być ozdobione (inicjałami, bordiurami, esami floresami itd.). Do ich wykorzystania można wykorzystać kolorowe pisaki, kredki, farby plakatowe i akwarele. Nie można korzystać z korektora i dokonywać skreśleń.
Jury będzie brało pod uwagę przede wszystkim samodzielność wykonania pracy, włożony wysiłek i zaangażowanie, kompozycję pracy, rozmieszczenie tekstu, ortografię, wykorzystanie historycznych krojów pisma, ogólne wrażenie estetyczne.
Ponieważ rok 2022 został ogłoszony Rokiem Romantyzmu Polskiego, proponujemy, aby uczniowie pierwszej kategorii wiekowej (IV-VI) pięknie napisali fragment „Pani Twardowskiej” Adama Mickiewicza:
Jedzą, piją, lulki palą,
Tańce, hulanki, swawola;
Ledwie karczmy nie rozwalą,
Cha, cha! chi, chi! hejże! hola!
Twardowski siadł w końcu stoła,
Podparł się w boki jak basza:
„Hulaj dusza! hulaj!” woła,
Śmieszy, tumani, przestrasza.
Żołnierzowi, co grał zucha,
Wszystkich łaje i potrąca,
Świsnął szablą koło ucha:
Już z żołnierza masz zająca.
Na patrona z trybunału,
Co milczkiem wypróżniał rondel,
Zadzwonił kieską pomału:
Z patrona robi się kondel.
Szewcu w nos wyciął trzy szczutki,
Do łba przymknął trzy rureczki,
Cmoknął: cmok! i gdańskiej wódki
Wytoczył ze łba pół beczki.
Wtem, gdy wódkę pił z kielicha,
Kielich zaświstał, zazgrzytał;
Patrzy na dno: — „Co u licha?
Po coś tu, kumie, zawitał?”
Diablik to był w wódce na dnie:
Istny Niemiec, sztuczka kusa;
Skłonił się gościom układnie,
Zdjął kapelusz i dał susa.(…)
Uczniów klas VII-VIII zachęcamy do napisania fragmentu „Świtezianki” Adama Mickiewicza:
Jakiż to chłopiec piękny i młody?
Jaka to obok dziewica?
Brzegami sinej Świtezi wody
Idą przy świetle księżyca.
Ona mu z kosza daje maliny,
A on jej kwiatki do wianka;
Pewnie kochankiem jest tej dziewczyny,
Pewnie to jego kochanka.
Każdą noc prawie, o jednej porze,
Pod tym się widzą modrzewiem.
Młody jest strzelcem w tutejszym borze,
Kto jest dziewczyna? – ja nie wiem.
Skąd przyszła? – darmo śledzić kto pragnie,
Gdzie uszła? – nikt jej nie zbada.
Jak mokry jaskier wschodzi na bagnie,
Jak ognik nocny przepada.
„Powiedz mi, piękna, luba dziewczyno,
Na co nam te tajemnice,
Jaką przybiegłaś do mnie drożyną?
Gdzie dom twój, gdzie są rodzice?
Minęło lato, zżółkniały liścia
I dżdżysta nadchodzi pora,
Zawsze mam czekać twojego przyścia
Na dzikich brzegach jeziora?
Zawszeż po kniejach jak sarna płocha,
Jak upiór błądzisz w noc ciemną?
Zostań się lepiej z tym, kto cię kocha,
Zostań się, o luba! ze mną.
Chateczka moja stąd niedaleka
Pośrodku gęstej leszczyny;
Jest tam dostatkiem owoców, mleka,
Jest tam dostatkiem źwierzyny”.
„Stój, stój – odpowie – hardy młokosie,
Pomnę, co ojciec rzekł stary:
Słowicze wdzięki w mężczyzny głosie,
A w sercu lisie zamiary.
Więcej się waszej obłudy boję,
Niż w zmienne ufam zapały,
Może bym prośby przyjęła twoje;
Ale czy będziesz mnie stały?”
Zasady uczestnictwa w konkursie
1. Uczestnik może przekazać maksymalnie jedną pracę.
2. Warunkiem uczestnictwa w konkursie jest przekazanie pracy konkursowej w terminie do 26 stycznia 2022r. nauczycielowi uczącemu języka polskiego w danym oddziale klasowym.